Regimul fiscal

EVOLUȚII RECENTE

FIC susține abordarea strategică, pe termen mediu și lung a domeniilor cheie, așa cum este și cazul regimului fiscal, care trebuie analizat din perspectiva rezultatelor înregistrate la nivelul colectării și contribuției la bugetul de stat, dar și a dezvoltării economice și identificarea acelor elemente care trebuie ajustate, dar și a soluțiilor durabile pentru statul român, precum și pentru companii și cetățeni. În special, în contextul macoeconomic dificil marcat de efectele celor mai recente crize (pandemie, piața energiei, inflație, etc.) este vitală identificarea măsurilor pentru redresare ce vor asigura un echilibru economic și social. În anul 2022, Ministerul Finanțelor (MF) a introdus o serie de măsuri ca prim pas pentru o reformă fiscală mai cuprinzătoare. FIC a luat parte la mai multe discuții cu MF pentru identificarea celor mai bune soluții pentru asigurarea surselor de contribuție la bugetul de stat, dar și dezvoltarea durabilă a economiei.

La nivel național și european au fost introduse mai multe modificări în domeniul legislației fiscale:

  • Noutăți generale de ordin fiscal: actualizarea listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale și înregistrarea în SPV obligatorie începând cu 1 martie 2022 (prin OG nr. 11/2021)
  • Procedură fiscală: au fost aprobate subcriterii de risc dezvoltate din criteriile generale prevăzute de Codul de procedură fiscală (OPANAF nr. 2017/2022), a fost prelungit termenul de restructurare a obligațiilor bugetare (OUG nr. 85/2022), a fost adoptat Ordinul pentru completarea Procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante (OMF nr. 1113/2022) și au fost aprobate Instrucțiunile pentru aplicarea titlului VIII din Codul de procedură fiscală (OMF nr. 1021/2022).
  • TVA: s-a introdus, de la 1 ianuarie 2022, cota redusă de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice și s-a introdus cota redusă de TVA de 5%, începând cu livrările efectuate din luna ianuarie 2022, pentru livrarea de energie termică în sezonul rece și a fost aprobată noua procedură de soluționare a deconturilor cu opțiune de rambursare a TVA.
  • Măsuri de digitalizare: au fost introduse sistemele SAF-T (au fost modificate criterii de încadrare a marilor contribuabili și au fost aduse noi clarificări privind termenele de raportare), RO e-factura și RO e-transport
  • Impozit pe profit – au fost aduse mai multe modificări pentru: impozitul pe dividende, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitele şi taxele locale.
    • Convenția Multilaterală (MLI) privind implementarea în tratatele evitare dublei impuneri a măsurilor referitoare la prevenirea erodării bazei de impozitare și a transferării profiturilor a fost ratificată de România și va avea efecte începând cu 1 ianuarie 2024. Convenția Multilaterală a fost elaborată de OCDE cu scopul de a asigura o implementare rapidă a măsurilor legate de tratatele evitare dublei impuneri din Planul de acțiune BEPS.
    • OUG nr. 186/2022 aduce implementarea Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 prin care se impune statelor membre obligaţia de a introduce o contribuție de solidaritate temporară asupra profiturilor excedentare.
  • Accize: au fost aduse modificări Normelor metodologice de aplicare a Titlului VIII „Accize şi alte taxe speciale" prin HG nr. 1.106/2022, a fost prelungit până la 31 iulie 2022 termenul de depunere a cererilor de restructurare a obligațiilor bugetare prin OG nr. 4/2022 și au fost introduse noi reglementări privind atestatele de comercializare și distribuție angro a băuturilor alcoolice și a tutunului prelucrat prin OAVR nr. 5.697/2022.
  • Impozit pe venit și contribuții sociale – au fost adoptate mai multe acte normative în acest domeniu: Legea nr. 72/2022, Legea nr. 142/2022, OG nr. 16/2022 și OUG nr. 168/2022.

ASPECTE CARE NECESITĂ ÎMBUNĂTĂȚIRI

PROCESUL CONSULTATIV ȘI MODALITATEA DE INTERPRETARE A SPEȚELOR FISCALE

Consultarea între autoritățile statului și comunitatea de afaceri este esențială, atât pentru revizuirea proiectelor legislative, cât și pentru implementarea celor deja existente. O astfel de abordare sporește calitatea legislației și sprijină aplicarea uniformă. Problema legislației care se aprobă rapid încă persistă, aceasta având adesea un termen de notificare foarte scurt și lăsând puțin timp comunității de afaceri pentru a pregăti comentarii într-un mod eficient. Cu toate că MF deține mai multe structuri destinate să permită consultarea cu părțile interesate din sectorul privat privind diferite domenii de interes în legătură cu politicile publice (de exemplu, Direcția de Politici Publice și monitorizare Acte normative și Serviciul de Comunicare, Relații Publice, Mass-Media și Transparență), în practică, nu există aproape niciun proces real de consultare cu mediul de afaceri pe aceste probleme. În plus, interpretările inspectorilor fiscali cu privire la prevederile fiscale existente se schimbă adesea, iar noile interpretări se aplică retroactiv. Aceasta înseamnă că, în practică, regulile se pot schimba de o manieră impredictibilă și dramatică.

RECOMANDĂRILE FIC

De asemenea, în loc ca inspecțiile fiscale să se concentreze pe rezolvarea problemelor esențiale referitoare la colectare, precum lupta împotriva evaziunii fiscale din sfera TVA și a accizelor din sectoarele sensibile (de exemplu, țigări, alcool și agricultură) și combaterea muncii la negru, acestea sunt îndreptate adesea în mod agresiv asupra contribuabililor, care sunt unii dintre cei mai mari contribuitori la bugetul de stat. Aceste inspecții se pot întinde pe perioade lungi de timp, perturbând afacerile și împiedicând în cele din urmă capacitatea acestor societăți de a genera venituri.

În practică, există numeroase situații în care diferențele de interpretare a legislației fiscale cauzate fie de lipsa unei înțelegeri corespunzătoare a situației în fapt, fie de lipsa de claritate a legii conduc la inițierea unor proceduri judiciare în dese cazuri de complexitate redusă, dar care au o durata semnificativă. Aceste produceri, pe de-o parte, încarcă inutil activitatea instanțelor de judecată, aspect care conduce la o scădere a calității actului de justiție, iar pe de alta parte, au ca efect descurajarea investițiilor ca urmare a lipsei de predictibilitate atât în ceea ce privește interpretarea legii, cat și în ceea ce privește soluțiile organelor administrative si judiciare.

RECOMANDĂRILE FIC

În practică, există numeroase situații  în care diferențele de interpretare a legislației fiscale cauzate fie de lipsa unei înțelegeri corespunzătoare a situației în fapt, fie de lipsa de claritate a legii conduc la inițierea unor proceduri judiciare în dese cazuri de complexitate redusă, dar care au o durata semnificativă. Aceste produceri, pe de-o parte, încarcă inutil activitatea instanțelor de judecată, aspect care conduce la o scădere a calității actului de justiție, iar pe de alta parte, au ca efect descurajarea investițiilor ca urmare a lipsei de predictibilitate atât în ceea ce privește interpretarea legii, cat și în ceea ce privește soluțiile organelor administrative si judiciare.

Acțiunile autorităților fiscale se concentrează deseori într-un mod agresiv asupra societăților care sunt încadrate în categoria contribuabililor mari la bugetul de stat. Acest lucru creează riscul ca imaginea României să fie subminată în mod grav în mediul de afaceri internațional, în mass-media și în cercurile diplomatice, precum și față de autoritățile UE. Dacă această problemă continuă, consecințele imediate vor fi reducerea probabilă a investițiilor străine în România, cu riscul ca investitorii deja existenți să își reducă investițiile, să își revizuiască strategia de extindere sau chiar să părăsească România în căutarea unui mediu mai matur și mai previzibil. Acest lucru ar avea un impact semnificativ asupra dezvoltării României, iar țara ar deveni în mod semnificativ mai puțin competitivă pe piața mondială pentru atragerea și menținerea investițiilor străine.

RECOMANDĂRILE FIC

Pe de altă parte, apreciem că în contextul economico-social din ultimii 2 ani statul a oferit un sprijin important pentru a ajuta contribuabilii să depășească problemele cauzate de pandemia COVID-19, autoritățile fiscale punând      în aplicare anumite măsuri fiscale favorabile, precum (i) Acordarea de beneficii fiscale pentru impozitul pe venit anual, contribuțiile de asigurări sociale și contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice; (ii) Prelungirea termenului limită de depunere a Declarației unice pentru impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale datorate de persoanele fizice, a termenului limită de depunere a Formularului 230, precum și a termenului limită pentru plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii datorate de persoane fizice până la data de 30 iunie 2020 (inclusiv); (iii) Introducerea anumitor facilități fiscale pentru pachetele/bonusurile de stimulare acordate de angajatori pe perioada stării de urgență angajaților a căror activitate presupunea contact direct cu publicul și care erau expuși riscului de infectare cu COVID-19; (iv) Acordarea de beneficii fiscale în legătură cu impozitul anual pe clădiri și impozitul lunar pe clădiri; (v) Anularea anumitor obligații accesorii; (vi) Amânarea plăților impozitelor. În plus, autoritățile au prelungit anumite măsuri de protecție socială și au emis norme pentru a reglementa dreptul de ședere în România pentru persoanele străine, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul pandemiei. Toate aceste măsuri care urmăresc sprijinirea afacerilor în contextul actual dificil, au fost si sunt binevenite.  În același sens, considerăm ca și măsuri precum extinderea facilității privind scutirea de impozit a profitului reinvestit și pentru investițiile în active utilizate în activitatea de producție și procesare, precum și în activele reprezentând retehnologizare, sau precum facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare care au intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023 reprezintă facilități binevenite care încurajează mediul de afaceri să se dezvolte.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Claritatea, stabilitatea și predictibilitatea legislației fiscale, precum și a punerii în aplicare și a interpretării acesteia sunt condiții esențiale în deciziile de investiții. Orice modificare a legislației, inclusiv interpretarea acesteia, ar trebui adoptată după consultarea cu mediul de afaceri și aplicată în mod corespunzător de către autoritățile fiscale, numai pentru viitor, și nu retroactiv.
  • FIC recomandă un dialog constant și mai consistent cu reprezentanții Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) referitor la predictibilitatea legislației și a aplicării uniforme a acesteia. Ministerul ar trebui să ia în considerare înființarea unei structuri specifice (Unitate/Birou) pentru a organiza consultarea/dialogul specializat cu mediul de afaceri, cu privire la elaborarea/revizuirea întregii legislații. Această structură ar trebui să acționeze ca un centru de legătură între experții din minister și publicul larg, să își asume rolul de punct de contact și să elaboreze proceduri transparente pentru interacțiunea bidirecțională cu părțile interesate externe.
  • FIC îndeamnă MF, de asemenea, să acorde comunității de afaceri mai mult timp pentru a revizui proiectele legislative, astfel încât companiile să aibă timp suficient să înțeleagă și să își respecte obligațiile fiscale. FIC recomandă și aplicarea principiului In dubio contra fiscum, în baza căruia, de fiecare dată când o prevedere legală nu este clară, aceasta să fie interpretată în favoarea contribuabilului.

Transparență și predictibilitate

FIC consideră că îmbunătățirea transparenței ar trebui să reprezinte o prioritate pentru autorități, deoarece acest lucru va duce la o creștere a predictibilității mediului fiscal românesc și este, de asemenea, foarte probabil să sporească încrederea în rândul investitorilor actuali și viitori. Un proces legislativ netransparent compromite potențialul de dezvoltare economică, în principal pentru că acționează ca un factor de descurajare a atragerii investițiilor străine directe. O interpretare consistentă și coerentă a dispozițiilor legale, care vizează, printre altele, eliminarea situațiilor în care au fost exprimate opinii diferite, cu privire la aplicarea retroactivă uneori controversată a anumitor dispoziții legale, ar contribui în mare măsură la îmbunătățirea transparenței.

RECOMANDĂRILE FIC

Cooperarea este cheia pentru crearea unui mediu mai transparent și mai previzibil și pentru a promova acest lucru, FIC propune în continuare unele acțiuni care să vină în întâmpinarea următoarelor aspecte identificate:

  • Deciziile fiscale opozabile si neopozabile deja emise de autoritățile fiscale nu pot fi accesate de contribuabili. Chiar dacă acestea nu ar fi opozabile pentru alți contribuabili, acestea ar aduce clarificări în ceea ce privește modul în care ar trebui interpretată legea și ar crea un mediu fiscal mai transparent.
  • Scopul deciziilor fiscale cu caracter opozabil și neopozabil este de a facilita cooperarea dintre autoritățile fiscale și contribuabili prin eliminarea incertitudinii, iar termenele legale pentru emiterea acestor documente, în special a celor opozabil, sunt extrem de relevante. Chiar dacă aceste termene sunt, în unele cazuri, deja nesatisfăcătoare pentru contribuabil (având în vedere urgența tranzacțiilor), acestea sunt, de asemenea, frecvent întârziate din cauza consultărilor interne cu MFP înainte de emiterea unei decizii fiscale.

RECOMANDĂRILE FIC

  • În timpul inspecțiilor fiscale, organele fiscale emit un proiect de raport si il prezinta contribuabilului in discutia finala, care marchează închiderea inspecției fiscale. Chiar dacă contribuabilului i se permite să își prezinte punctul de vedere, inspecția fiscală fiind deja închisă acest proces devine o simpla formalitate care rareori declanșează modificări în concluziile raportului de inspecție fiscală. În consecință, din punct de vedere practic, aceasta nu reprezintă un mecanism eficient de asigurare a dreptului contribuabilului de a-și apăra poziția. De asemenea, pe parcursul procesului administrativ, în timp ce autoritatea fiscală relevantă se ocupă de contestații, contribuabilul nu este informat cu privire la concluziile la care s-a ajuns, ci pur și simplu primește decizia finală a autorităților fiscale, fără a avea posibilitatea de a-și exprima opinia.
  • Lipsa de transparență și predictibilitate în ceea ce privește procesul de soluționare a MAP face dificilă urmărirea de către contribuabili a cursului acțiunii sau inițierea unor astfel de instrumente pentru a evita dubla impunere.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

1. CREAREA UNEI BAZE DE DATE CU DECIZII FISCALE OPOZABILE ȘI NEOPOZABILE

FIC recomandă crearea unei baze de date (cu acces plătit și respectarea deplină a principiului confidențialității), reunind toate deciziile fiscale opozabile și neopozabile emise/care urmează să fie emise de MFP, în calitatea sa de autoritate emitentă legislativă, în legătură cu interpretarea fiecărui articol din Codul fiscal, a Codului de procedură fiscală, a Legii contabile și a oricărei legislații secundare conexe, în vederea normalizării și creării unei abordări unitare a interpretării dispozițiilor legale relevante atât de către inspectorii fiscali, cât și de către contribuabilii de pe întreg teritoriul României. Pentru ca toti contribuabilii interesați să aibă acces la subiectele și soluțiile furnizate anterior prin decizii opozabile sau neopozabile, baza de date ar trebui să dezvăluie un nivel minim de detalii.

Având în vedere că, pe baza Acțiunii BEPS 5, România face deja schimb de o parte din aceste informații cu alte autorități competente (conform Raportului de evaluare privind schimbul de informații privind deciziile fiscale (Harmful Tax Practices – 2021 Peer Review Reports on the Exchange of Information on Tax Rulings: Inclusive Framework on BEPS: Action 5 | READ online (oecd-ilibrary.org), există deja o bază de date similară ce ar putea fi actualizată pentru a îndeplini cerințele propuse, astfel încât să poată fi pusă și la dispoziția contribuabililor.

2. ÎMBUNĂTĂȚIREA PROCESULUI DE EMITERE A SFIA și APA ȘI A ALTOR DECIZII CU CARACTER NEOPOZABIL

Chiar dacă nu este posibilă o reducere a termenelor existente, FIC propune adoptarea cel puțin a unor măsuri care să asigure că SFIA/APA și alte decizii fără caracter opozabil să fie emise în aceste termene prevăzute în mod legal și clar fără ca acestea să fie întârziate. În plus, în măsura în care procesul de consultare cu MFP înainte de emiterea unui SFIA este menținut, integrarea practicii de emitere a deciziilor fiscale în cadrul MFP ar putea fi o soluție pentru eficientizarea întregului proces.

FIC propune modernizarea procesului într-o manieră digitală, creșterea transparenței printr-o platformă online care să permită: verificarea online a statusului cu privire la întregul de către contribuabilul solicitant, accesul la o platforma digitală pentru depunerea cererilor sau programarea online a întâlnirilor de consultare, etc.

FIC recomandă, de asemenea, implementarea unui mecanism de „acceptare tacită" pe baza căruia aceste documente (APA și AFIA) să fie acceptate din oficiu în cazul în care termenele prevăzute de lege nu sunt respectate de către autoritățile fiscale și nu se trimite nicio comunicare contribuabilului.

4. INTENSIFICAREA COOPERĂRII ȘI A COMUNICĂRII DINTRE AUTORITĂȚILE FISCALE ȘI CONTRIBUABILI ÎN TIMPUL INSPECȚIILOR FISCALE

Constatările inspecțiilor fiscale trebuie prezentate contribuabililor într-o manieră mai organizată înainte de discuția finală. FIC recomandă instituirea unei proceduri mai detaliate, astfel încât, în timpul unui control fiscal, contribuabilul să fie notificat oricând inspectorii fiscali identifică un anumit subiect pe care încep să îl investigheze și pentru care ajung la o concluzie preliminară.

De asemenea, recomandăm o mai mare transparență în procesul de soluționare a contestațiilor și crearea unui cadru legal care să ofere contribuabilului dreptul de a fi informat cu privire la concluziile autorităților fiscale prin primirea unui proiect de decizie înainte de emiterea documentului final. În acest caz, contribuabilului ar trebui să i se acorde un termen rezonabil pentru a-și exprima opinia cu privire la acest proiect și opțiunea de a solicita o audiență la autoritățile fiscale înainte de emiterea deciziei finale privind contestația fiscală.

O altă opțiune de intensificare a cooperării ar putea fi pregătirea și emiterea unei proceduri de negociere/mediere aplicabile în timpul inspecțiilor fiscale.

5. O PROCEDURĂ CLARĂ ȘI DETALIATĂ PRIVIND PROCESUL IMPLICAT ÎN SOLUȚIONAREA UNEI PROCEDURI AMIABILE de evitare a dublei impuneri (MAP)

Deoarece în practică există multe cazuri în care procedurile amiabile durează foarte mult timp până la emiterea unei concluzii și pentru că există o lipsă de transparență la nivelul contribuabilului în ceea ce privește procesul de soluționare, FIC recomandă emiterea unei proceduri detaliate pentru a crește nivelul de transparență și predictivitate pentru orice contribuabil care ia în considerare inițierea unei proceduri amiabile de evitare a dublei impuneri sau este deja implicat într-o astfel de procedura amiabilă, creând un mediu mai transparent în ceea ce privește obligațiile și drepturile contribuabilului și oferind, de asemenea, un calendar clar al procedurii MAP si un status actualizat al soluționării acesteia.

JURISPRUDENȚĂ NAȚIONALĂ ȘI INSTANȚE FISCALE

Interpretarea legislației fiscale române și aplicabile a UE de către ANAF și contribuabili rămâne unul dintre principalele domenii de dispută în timpul inspecțiilor fiscale.

Practica a arătat că rapoartele de inspecție fiscală și deciziile de evaluare emise la închiderea operațiunilor de audit fiscal sunt adesea anulate ulterior în instanțe, în urma contestațiilor depuse de contribuabili. Aceasta înseamnă că interpretarea instanțelor se bazează pe un proces de evaluare juridică care ar trebui înțeles și asimilat atât de ANAF, cât și de contribuabili. În aceste situații, ANAF a trebuit să-și asume o serie de costuri, nu doar sub forma unor daune compensatorii plătite contribuabililor, ci și în ceea ce privește timpul și resursele alocate litigiilor pe care le pierd. În mod similar, contribuabilii se confruntă cu costuri semnificative pentru acțiunile în instanță, precum și cu incertitudini în ceea ce privește aplicarea unui tratament fiscal până la pronunțarea deciziei de către instanță.

O bază de date consolidată cu caracteristici de trasabilitate pentru fiecare cauză la diferitele instanțe din România, reunind deciziile fiscale și deciziile emise de instanțele din România, ar aduce trei beneficii principale: 1. îmbunătățirea procesului de alocare a resurselor de către ANAF și o mai bună evaluare a costurilor vs. oportunități; 2. aplicarea unitară a legislației în instanțele din România, în procedurile care judecă același principiu de bază și 3. Posibilitatea contribuabililor de a aplica jurisprudența în cazurile lor și, prin urmare, să reducă riscurile de litigii cu ANAF.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • FIC recomandă crearea, în parteneriat cu Ministerul Justiției, a unei baze de date gratuite a jurisprudenței naționale existente privind aspectele fiscale, care să permită trasabilitatea acțiunilor în justiție de la o instanță la alta. În special, deciziile fiscale luate de Înaltele instanțe, inclusiv Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), ar trebui să fie ușor accesibile tuturor părților interesate. FIC recomandă, de asemenea, crearea unor secții specializate în instanțele din România, axate doar pe aspecte de ordin fiscal. Pentru a sprijini acest proces, FIC recomandă formarea profesională specifică a judecătorilor, cu ajutorul și participarea instituțiilor necesare pentru asigurarea cadrului instituțional de formare a judecătorilor, și anume Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Institutul Național al Magistraturii (INM) și cu sprijinul Camerei Consultanților Fiscali din România (CCF).

Combaterea evaziunii fiscale

Evaziunea fiscală creează competiție neloială, plasându-i în dezavantaj pe contribuabilii care se conformează.

FIC salută și susține eforturile continue ale Ministerului Finanțelor și ANAF pentru a combate frauda și evaziunea fiscală, contrabanda și contrafacerea. Cu toate acestea, inspecțiile fiscale nu sunt întotdeauna concentrate în direcția corectă, astfel încât să îmbunătățească gradul de colectare a impozitelor la bugetul statului. Evaziunea fiscală și contrabanda, care afectează atât impozitele directe, cât și pe cele indirecte, continuă să reprezinte o problemă.

În ceea ce privește contrabanda cu țigarete, OUG 85/2022 a fost binevenită, întrucât legislația a fost actualizată în conformitate cu Decizia CCR 176/2022. Ordonanța stabilește un singur criteriu, cantitatea de 10.000 de țigarete, pentru infracțiunea de contrabandă, indiferent de locul săvârșirii acesteia, ceea ce simplifică procedurile. De asemenea, Poliția și Jandarmeria au primit atribuții de control al contravenienților din piețe, oboare, stații de metrou, zone unde se desfășura cu preponderență comerțul ilegal. În luna iulie 2022, ca urmare a eforturilor și programelor derulate de autorități și industria de profil, contrabanda cu țigarete a atins minimul istoric de 6,1% (studiul Novel). În ultimii trei ani, nivelul mediu al comerțului ilegal s-a menținut redus, sub media europeană de 10%.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Pedepsele pentru evaziune fiscală ar trebui crescute, iar o listă conținând contribuabilii ce au datorii la buget ar trebui făcută publică.
  • Ar trebui luată în considerare revizuirea definiției contrabandei, pe baza criteriilor cantitative.
  • Ar trebui consolidată cooperarea dintre producători și instituțiile de aplicare a legii. Acest lucru ar oferi resurse și expertiză suplimentare agențiilor guvernamentale pentru a combate contrabanda și evaziunea fiscală.
  • Reforma ANAF ar trebui să continue, pentru a elimina deficiențele existente în cadrul administrației fiscale, dar și pentru a crea un sistem IT public integrat care să conecteze diferite autorități (precum cele din domeniul fiscal, sănătate, administrație locală, instanțele de judecată și cadastru).
  • În timp ce necesitatea creșterii veniturilor bugetare și lupta împotriva evaziunii fiscale sunt aspecte cunoscute la nivelul comunității de afaceri, FIC recomandă o abordare prudentă și rațională cu privire la acțiunile viitoare. Așadar, eforturile ar trebui să fie concentrate pe zonele industriale cu risc crescut din economie și pe contribuabilii care prezintă risc, fără a îngreuna și mai mult povara administrativă suportată de contribuabilii de bună credință și fără a încetini sau chiar stopa activitățile acestora din urmă, activități care generează la rândul lor venituri bugetare. Practicile abuzive nu fac decât să distorsioneze cooperarea între mediul de afaceri și autoritățile fiscale și au potențialul de a scădea nivelul de încredere în autorități al contribuabilului. 
  • Eforturile intensificate de reducere a economiei subterane reprezintă o modalitate mai eficientă de a mări veniturile bugetare, decât abordarea agresivă în inspecții fiscale asupra contribuabililor onești și  de asemenea, ar putea crea un potențial de reducere a anumitor impozite și contribuții.

DECLARAREA VOLUNTARĂ

Noțiunea de „declarare voluntară” este o soluție practică care are ca scop creșterea conformității voluntare. Acest concept, combinat în mod eficient cu sancțiuni mai mari pentru evaziunea fiscală și dobânzi mai mici pentru cei care se conformează, ar putea aduce beneficii semnificative pe termen mediu și lung prin creșterea veniturilor bugetare fără a fi nevoie de măsuri suplimentare. Programele de declarare voluntară au la baza existența unui nivel de credibilitate în ceea ce privește capacitatea autorităților fiscale de a descoperi activele ascunse deținute de contribuabili, atât pe plan intern, cât și în afara țării, pentru a asigura astfel credibilitatea PDV ca opțiune de evitare a unor consecințe mai grave.

Ceea ce poate face ca atractivă declararea pentru cei vizați este posibilitatea reducerii fie a obligațiilor fiscale, fie a renunțării la urmărirea penală, în cazul în care contribuabilul declară în timp ce acest program este pus la dispoziție.

De asemenea, pentru implementarea cu succes a unui astfel de program este necesară o comunicare eficientă. Atât OCDE, cât și FMI recomandă ca, pe de o parte, autoritățile să prezinte contribuabililor termenii și condițiile PDV în mod clar, astfel încât existența sancțiunilor să fie bine cunoscută, iar neconformitatea să fie descurajată. Complementar, aceasta poate spori conformitatea voluntară viitoare, dacă este promovată în mod credibil ca o „ultimă șansă” și completată cu alte măsuri de îmbunătățire a conformității.

Conceptul de „prezentare voluntară a informațiilor” reprezintă o soluție practică de creștere a conformării voluntare. O astfel de măsură, combinată atent cu creșterea pedepselor pentru evaziunea fiscală si cu scăderea penalităților datorate de cei care se conformează, ar putea aduce beneficii semnificative pe termen mediu și lung prin creșterea veniturilor bugetare, fără a necesita măsuri suplimentare.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • FIC recomandă o abordare proactivă și consecventă în vederea creșterii conformității voluntare și a punerii în aplicare a unui plan voluntar de declarare, astfel cum este descris în OCDE – Actualizare privind programele de declarare voluntară: O cale către respectarea obligațiilor fiscale, 2015; https://www.oecd.org/ctp/exchange-of-tax-information/update-on-voluntary-disclosure-programmes-a-pathwaypto-tax-compliance.htm.
  • Această abordare ar trebui să includă pe de o parte sancțiuni mai mari pentru contribuabilii care nu își respectă obligațiile fiscale și pe de altă parte, stimulente pentru contribuabilii care își îndeplinesc în mod regulat obligațiile la timp. Acest fapt ce ar putea facilita reducerea decalajului fiscal, creșterea respectării a obligațiilor fiscale viitoare și ar genera condiții de concurență echitabile.
  • Experiența arată că acest tip de stimulare pozitivă conduce la rezultate bune și ar merge mână în mână cu ușurința respectării normelor prin implementarea unor platforme ușor accesibile de conformare fiscală.
  • FIC recomandă o analiză atentă a echilibrului sensibil dintre stimularea contribuabililor și creșterea sancțiunilor.

Rambursările de impozite

Solicitările de rambursare a impozitelor sunt adesea refuzate din motive de suspiciune sau pur birocratice. Acest fapt cauzează dificultăți majore societăților și pot chiar conduce la faliment, ceea ce ulterior va avea un efect negativ asupra veniturilor bugetare.

În prezent, contribuabilii pot solicita dobânzi la rambursările de impozite care au fost întârziate însă doar în anumite condiții, iar astfel de solicitări sunt adesea ignorate de către autoritățile fiscale, determinând astfel contribuabilul să acționeze în instanță pentru recuperarea acestor dobânzi.

În acest sens, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 226/2020 este o măsură binevenită. Aceasta prevede că sumele TVA solicitate pentru rambursare pe baza declarațiilor privind TVA depuse de contribuabili ar trebui rambursate fără un control anticipat privind TVA.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Autoritățile fiscale și/sau Guvernul ar trebui să ia măsurile necesare pentru prelungirea termenului limită legal actual pentru rambursări de TVA cu control ulterior, mai degrabă decât cu control anticipat. În plus, ar trebui asigurată rambursarea rapidă a impozitelor pentru societăți și persoane fizice eligibile, fără obstacole sau întârzieri birocratice inutile.
  • Dacă totuși apar întârzieri, autoritățile fiscale ar trebui să plătească automat dobânzi pe baza dosarului fiscal al fiecărei societăți existent la momentul la care rambursarea este efectuată, în cazul în care condițiile legale sunt întrunite.

Consolidare de grup (impozit pe profit) și grup de TVA

Începând cu anul 2021, a fost introdus sistemul de consolidare în domeniul impozitului pe profit pentru companiile românești, un sistem mult-așteptat de mediul de afaceri din România, care poate contribui la atragerea de grupuri de societăți în România prin crearea premiselor unui regim de deținere veritabil și autentic.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Deși consolidarea în scopul impozitului pe profit a fost un regim mult-așteptat de grupurile de companii, existența unor criterii restrictive de eligibilitate pentru membri în vederea constituirii grupului și a potențialelor sancțiuni aplicabile, în anumite condiții specifice, grupului fiscal odată format, au determinat un număr extrem de redus de grupuri să aplice acest sistem de consolidare fiscală, sugerând mai degrabă o prevedere legală cu un potențial de aplicare mult diminuat.
  • Astfel, în vederea creșterii atractivității sistemului de consolidare fiscală în scopul impozitului pe profit, FIC recomandă adoptarea unor măsuri fiscale referitoare la reducerea procentului de deținere comună pentru membrii grupului, renunțarea sau limitarea perioadei pentru care se pot impune dobânzi și penalități de întârziere în cazul ieșirii din grup a membrilor sau dizolvării grupului înainte de perioadă minimă, renunțarea la sancțiunea inițierii controlului fiscal pentru membrul grupului fiscal care iese din grupul în situații de reorganizări sau vânzări-cesionări de titluri de participare ale respectivului membru.
  • Cu toate că FIC salută proiectul de reglementări contabile pentru decontările între membrii grupului pentru impozitul pe profit datorat, FIC recomandă totodată și adoptarea unei proceduri specifice de urmat pentru determinarea proporției de impozit pe profit care revine fiecărui membru.

Reprezentantul fiscal global

Până în anul 2021, societățile străine care au utilizat România ca punct de intrare în UE pentru bunurile importate din afara UE erau obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România și să declare tranzacțiile respective.

În practică, această măsură s-a dovedit a fi unul dintre principalele motive pentru care societățile străine nu doresc să își direcționeze importurile prin România, multe dintre acestea utilizând în schimb alte state UE (de exemplu, Germania, Țările de Jos, Belgia).

În consecință, FIC salută Legea nr. 296 din 21 decembrie 2020, care a modificat Codul fiscal pentru a include conceptul de reprezentant fiscal global. Legea prevede că persoanele neînregistrate în scopuri de TVA în România, care importă în România bunuri care au fost transportate dintr-un teritoriu terț sau o țară terță, pot desemna un reprezentant fiscal autorizat care să îndeplinească obligațiile din perspectiva TVA în România. Societățile străine nu vor mai trebui să se înregistreze individual în scopuri de TVA în România și să se conformeze cerințelor de raportare TVA locale.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Implementarea acestor măsuri de simplificare ar putea furniza un impuls important economiei naționale, în special în Constanța, aducând importante beneficii societăților române de transport/logistică.
  • Cu toate acestea, pentru a permite revizuirea modelului de afacere global al companiilor și implementarea corectă a noilor fluxuri de operațiuni, considerăm că actul normativ ce va stabili procedura și condițiile de desemnare a reprezentantului fiscal autorizat (menționat, de altfel, și în cuprinsul prevederii prin care s-a introdus această nouă posibilitate - articolul 316, alin. 6^1 din Codul Fiscal) trebuie să fie publicat cu prioritate de către legiuitor.

TRATAMENTUL FISCAL AL OPERAȚIUNILOR EFECTUATE ÎN ZONA ECONOMICĂ EXCLUSIVĂ A MĂRII NEGRE

La patru ani de la intrarea în vigoare, Legea Offshore (Legea nr. 256/2018) a fost în cele din urmă modificată în 2022, pentru a fi implementate noi prevederi mai favorabile decât cele anterioare privind exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră. Această măsură pare să fi deblocat parțial investițiile în zonă, în vederea demarării efective a fazei de exploatare, deocamdată într-un singur bloc de exploatare offshore, urmând ca și altele să beneficieze de aceste noi reglementări.

Modificările menționate au fost așteptate cu interes de mediul de afaceri, pentru a contribui la independența energetică a României, mai ales în contextul socio-economic actual.

Printre cele mai importante modificări aduse se numără regimul fiscal al investițiilor în acest domeniu, care devine mai permisiv. În plus, modificările vin să confirme că impozitul va fi într-adevăr o cheltuială deductibilă în scopul impozitului pe profit – o clarificare mult așteptată, având în vedere prevederea neclară din versiunea inițială a legii.

RECOMANDĂRILE FIC

Alte modificări cu impact semnificativ la nivelul investitorilor constau în creșterea de la 30% la 40% a nivelului maxim de deducere a investițiilor din segmentul upstream (explorare și producție) la calculul impozitului pe veniturile suplimentare, precum și faptul că Legea Offshore, în forma sa actualizată, permite ca astfel de investiții să fie deduse și la calculul impozitului pe profit al producătorilor – generând o scădere semnificativă a sarcinii fiscale pentru investitorii din zona economică exclusivă a Mării Negre.

Toate cele de mai sus, precum și faptul că nivelul de impozitare al companiilor va rămâne neschimbat pe toată durata contractului de concesiune, au fost puse în aplicare în efortul de a crea un mediu mai stabil, predictibil, neutru, flexibil și competitiv, necesar pentru atragerea de investiții și în conformitate cu recomandările FIC din perioadele anterioare.

În același timp, limitările anterioare, cum ar fi taxa de 90% pe diferența dintre prețul real de achiziție și prețul impus anterior liberalizării pieței, ca preț reglementat, nu au fost reînnoite.

RECOMANDĂRILE FIC

Cu toate acestea, din cauza contextului socio-economic actual și în conformitate cu regulamentul UE privind o intervenție de urgență pentru a aborda prețurile ridicate la energie, sectorul energetic din România a fost obiectul a numeroase inițiative fiscale în ultimul an. Printre altele, pentru anul 2022 și 2023, a fost introdusă o contribuție de solidaritate pentru contribuabilii ce au coduri CAEN specifice activităților de extracție de țiței și gaze, cu pondere de venituri din aceste activități de peste 75% din cifra de afaceri. Contribuția de 60% se calculează prin raportare atât la profitul fiscal curent, cât și la media celor din trecut și poate fi aplicabilă în anumite condiții și de către entitățile afiliate celor menționate mai sus, indiferent de domeniul lor de activitate.

În plus față de aspectele de mai sus, considerăm utile anumite clarificări în legislație pentru aliniere în ceea ce privește teritoriul României în Marea Neagră din punct de vedere vamal și accize și TVA, deoarece în prezent teritoriul vamal al României este considerat ca fiind de până la 12 mile maritime, în timp ce, de exemplu, din punct de vedere al TVA, teritoriul României depășește această zonă cu până la 200 de mile („zonă economică exclusivă”). Necorectarea acestei neconcordanțe ar putea crea multiple obstacole care ar putea întârzia, de asemenea, investițiile în zona Mării Negre.

În plus, se preconizează multe alte modificări pe acest front în lunile următoare și, în cazul în care se concretizează, ar putea întârzia și mai mult investițiile în zona Mării Negre.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Sunt necesare investiții substanțiale în sectorul energetic pentru a asigura securitatea și independența energetică a României. Stabilitatea, predictibilitatea și transparența cadrului legislativ rămân criterii vitale pentru investitorii în acest domeniu.
  • În ultimul an, cele mai multe măsuri aplicabile acestui sector au fost adoptate prin Ordonanțe de Urgență, fără a se acorda timpul necesar pentru consultare. Astfel, FIC recomandă ca viitoarele modificări care impactează sectorul energetic, în special cele cu impact asupra operațiunilor desfășurate în zona economică exclusivă a Mării Negre, să fie dezbătute în detaliu cu mediul de afaceri.
  • Având în vedere termenele limită strânse și multiplele schimbări din ultimul an, jucătorii din această piață fac în continuare eforturi majore pentru a se adapta și a fi în conformitate cu aceste noi reglementări. Ca atare, FIC recomandă, de asemenea, ca viitoarele modificări, dacă sunt absolut necesare, să fie adoptate într-o manieră care să aibă un impact minim asupra planurilor de afaceri existente și viitoare ale investitorilor din acest sector strategic pentru România.

Profitul reinvestit

Reinvestirea profitului ajută societățile să se dezvolte și să contribuie, astfel, la creșterea economiei și, implicit, la majorarea veniturilor bugetare.

În România, legislația fiscală prevede, de câțiva ani, că societățile pot beneficia de scutire de impozit pentru profitul reinvestit în echipamente tehnologice, calculatoare electronice și echipamente periferice, mașini și aparate de casă, de control și de facturare, programe informatice, precum și pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse și/sau achiziționate, care sunt puse în funcțiune și folosite în scopul desfășurării activității economice.

Începând din 1 ianuarie 2023, aplicabilitatea facilității a fost extinsă și pentru activele utilizate în activitatea de producție și procesare și pentru activele care vizează re-tehnologizarea. În contextul actual, având în vedere presiunile inflaționiste, o astfel de măsură este binevenită pentru mediul de afaceri.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

În opinia noastră, pentru a impulsiona suplimentar investițiile, recomandăm și următoarele:

  • Extinderea suplimentară a listei de active - spre exemplu incluzând în această categorie investițiile în vehicule noi, stimulând astfel contribuabilii să reînnoiască parcurile auto existente.
  • Acordarea posibilității de a aplica stimulentul fiscal într-o etapă ulterioară, dacă în perioada curentă societatea nu are profit contabil brut cumulat de la începutul anului, permițând astfel și contribuabililor aflați în faza de investiție inițială (atunci când în general înregistrează pierderi) să beneficieze de facilitate.
  • Includerea unei perioade minime în care trebuie păstrată rezerva legată de această facilitate, fără a o impozita dacă este utilizată după această perioadă.

Continuarea dezvoltării fondurilor de pensii private

Sistemul obligatoriu de pensii private (Pilonul II), care acoperă în prezent aproximativ 7,9 milioane de membri participanți în trimestrul III al anului 2022, trebuie protejat prin menținerea stabilității și previzibilității juridice.

Sistemul voluntar de pensii private (Pilonul III), care gestionează economiile a peste 600.000 de participanți în trimestrul III al anului 2022, ar trebui consolidat prin creșterea treptată a stimulentelor fiscale pentru a facilita preluarea acestor fonduri de către mai multe categorii de lucrători. În statele vecine membre ale UE au fost deja puse în aplicare stimulente fiscale mai semnificative pentru a încuraja economiile private la pensie și, implicit, reducerea presiunii asupra bugetului public de pensii pe termen lung.

Fondurile de pensii private asigură o finanțare stabilă pentru economie. În prezent, acestea contribuie la dezvoltarea piețelor financiare din România și, mergând mai departe, vor reduce presiunea asupra bugetului de stat în contextul unei demografii îmbătrânite.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

FIC salută creșterea ratei contribuției direcționate către fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II) de la nivelul actual de 3,75% la 4,75% începând cu 1 ianuarie 2024. Considerăm că este un pas intermediar pentru atingerea ratei de contribuție de 6%, așa cum a fost stabilită inițial în Legea nr. 411/2004. În plus, recomandăm creșterea deductibilității fiscale aplicabile contribuțiilor angajatorilor la fondurile de pensii facultative (Pilonul III) de la valoarea actuală de 400 euro pe an la 1.000 euro pe an.

Plafonarea contribuțiilor de asigurări sociale

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 3/2017 a abrogat prevederile din 2015 din Codul fiscal (Legea nr. 227/2015) privind pragurile aplicabile pentru calcularea contribuțiilor de asigurări sociale și de asigurări de sănătate ale angajatorilor și angajaților. În conformitate cu Codul Fiscal din 2015, pentru a stimula angajarea profesioniștilor cu înaltă calificare în România și pentru a elimina discrepanțele în impozitarea angajaților față de munca independentă, baza de calcul pentru contribuțiile de asigurări sociale și de asigurări de sănătate ale angajaților a fost plafonată la 5 ori salariul mediu brut lunar (5x2,681 lei în 2016). Baza de calcul a contribuției la asigurări sociale a angajatorilor a fost plafonată la de 5 ori venitul mediu brut din salarii, înmulțit cu numărul de angajați asigurați, iar baza de calcul a contribuției la asigurări de sănătate a fost plafonată la nivelul sumei la care se datora contribuția individuală la asigurările de sănătate.

Asigurarea de sănătate pentru alte tipuri de venituri, cum ar fi din activități independente, proprietate intelectuală, venituri din investiții și activități agricole sunt plafonate și, de la 1 ianuarie 2023, se va aplica o scară ascendentă, în funcție de nivelul veniturilor, de 6, 12 și 24 ori salariul minim brut cu un maxim în prezent de aproximativ 72.000 lei.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

Limitele maxime pentru angajați au fost eliminate din februarie 2017, când contribuțiile de asigurări sociale și de sănătate ale angajatorilor și angajaților au devenit plătibile pentru întregul venit salarial brut obținut de angajați. Aceste prevederi au fost menținute și după trecerea contribuțiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat, în conformitate cu Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 79/2017 aplicabilă de la 1 ianuarie 2018. Rezultatul este că în prezent există un cost foarte ridicat (neplafonat) al asigurărilor sociale pentru profesioniștii cu înaltă calificare.

Acciza

În urma discuțiilor cu sectorul de afaceri, prin OG 16/2022 (devenită Legea. 370/2022) a fost adoptat un nou Calendar pe cinci ani (2022-2026) pentru creșterea accizelor la țigarete. Regula conform căreia, pentru celelalte produse accizabile, creșterea se făcea cu rata inflației, la data de 1 ianuarie a fiecărui an, a fost ajustată. Pentru țigările de foi, tutunul fin tăiat destinat fumatului și alte tutunuri au fost adoptate calendare de creștere anuală graduală, similar țigaretelor (nemaifiind indexate cu rata inflației).

Începând cu 1 august 2022, nivelul accizelor pentru produsele din tutun crește gradual pentru fiecare categorie cu cca. 28-31 lei/ an. Pentru țigarete, acciza minima crește de la 97% la 100% începând cu 1 august 2022, iar acciza ad-valorem urmează să scadă cu 1p.p. pe an, de la 14% în 2022 până la 10% în 2025. Acciza totală crește de la 563,97 lei/1.000 țigarete până la 718,97 lei/1.000 țigarete în 2026.

Creșteri sunt prevăzute și la accizele nearmonizate: lichidul care conține nicotină va ajunge la 1,03 lei/ml în 2026, iar acciza pentru produsele de tutun încălzit va atinge 50% din nivelul accizei la țigarete în 2024 (1.094,93 lei/kg), urmând să crească până la 1.198,28 lei/ kg în 2026, dar păstrând aceeași pondere de 50% din nivelul țigaretelor.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Pentru predictibilitate fiscală și pentru consolidarea veniturilor bugetare din accize, calendarul 2022-2026 ar trebui menținut, fără să existe viitoare ajustări și modificări, așa cum s-a întâmplat anterior cu calendarul pentru perioada 2017-2022, care a fost modificat de trei ori (OUG 114/2018, OUG 89/2019 și Legea 296/2020).
  • În cadrul negocierilor de la Bruxelles pe marginea revizuirii Directivei 2011/64/UE (TED) privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, poziția României trebuie să reflecte calendarele de accizare adoptate în 2022. Creșterea accizelor trebuie să fie graduală și sustenabilă, iar în cazul unei majorări bruște și semnificative, România trebuie să susțină păstrarea mecanismul prevăzut în Directiva 2011/64/UE și în cea care a precedat-o, prin care opt state din Europa Centrală și de Est au beneficiat de câte trei ani de tranziție (până pe 31 decembrie 2017, respectiv până pe 31 decembrie 2010 - la trei ani după aderare) pentru atingerea nivelului minim al accizei la țigarete de 90 de euro/1.000 de țigarete (respectiv 64 de euro).
  • Armonizarea accizei la țigarete la nivel european trebuie să țină cont atât de puterea de cumpărare (în România aceasta este la 55% din media europeană), cât și de contextul geopolitic (România are peste 2.000 km frontieră cu state non-UE și un război la granița de nord est, iar fenomenul comerțului ilicit este un pericol).

PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ (PNRR) – ABORDARE DIN PERSPECTIVA FISCALĂ

Planul Național de Redresare și Reziliență reprezintă un instrument util în dezvoltarea economică a României. Este recunoscut la scară largă faptul că unul dintre motoarele de dezvoltare economică și socială pentru România îl reprezintă resursele financiare oferite de UE. Absorbția acestor fonduri a permis României să înregistreze una dintre cele mai mari rate de creștere economică din Europa de la aderarea sa la UE. Prin PNRR sunt asigurate granturi cu caracter gratuit care ajută România să fie mai performantă din perspectivă economică, asigurând în același timp o finanțare în condiții avantajoase. Din perspectiva cadrului fiscal, în PNRR sunt prevăzute reforme ce vizează impozitul pe profit, pe venit, contribuții de asigurări sociale și zone din legislația privind TVA. Concret, reformele sunt vizate de PNRR sunt: reforma Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) prin digitalizare; modernizarea sistemului vamal și implementarea vămii electronice; îmbunătățirea mecanismului de programare bugetară; revizuirea cadrului fiscal; crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare; reforma sistemului public de pensii.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Este important ca modificările structurale avute în vedere de autorități să asigure stabilitate și predictibilitate pentru mediul de afaceri, prin cunoaștea următoarelor etape ale reformei fiscale, pornind de la analiza prevăzută a avea loc conform PNRR, consultare și aigurarea unui perioade de implementare pentru companii.
  • Este necesară implicarea mediul de afaceri în analizele cu privire la reforma fiscală pentru a contribui cu expertiză în vederea îndeplinirii obiectivelor asumate de România, dar și cu bune practici din alte țări.
  • Totodată, mediul de afaceri recomandă utilizarea tutuor fondurilor disponibile pentru relizarea reformelor menționate mai sus ca modalitate de creștere a colectării la bugetul de stat, pe de-o parte, iar pe de altă parte să faciliteze interacțiunea între contribuabili și autorități.