TEHNOLOGIE ȘI INOVAȚIE

EVOLUȚII RECENTE

România trebuie să profite de oportunitățile aduse de transformarea digitală în ceea ce privește atragerea investițiilor, menținerea unei economii competitive și păstrarea locurilor de muncă specializate, cu valoare adăugată. Cu toate acestea, o transformare structurală, cum ar fi cea facilitată de tehnologiile digitale, necesită o schimbare de paradigmă cu privire la modul în care autoritățile, întreprinderile și cetățenii abordează procesele într-o abordare mai simplificată și mai eficientă, și nu numai pentru a utiliza mijloace electronice pentru procese depășite și birocratice.

În ultima perioadă, Guvernul și Parlamentul au adoptat acte legislative importante precum cloud-ul guvernamental, interoperabilitatea, actualizările eIDAS, 5G, Codul de comunicare, clarificări privind instalațiile de cercetare și dezvoltare. Odată implementate pe deplin, aceste inițiative vor reprezenta un pas major în dezvoltarea și debirocratizarea României și vor stimula investițiile. De asemenea, un instrument important pentru identificarea celor mai bune măsuri pentru tranziția digitală este dialogul  continuu cu sectorul privat, iar grupul Law and Technology organizat la nivelul Comisiei ITC a Camerei Deputaților reprezintă un model de bune practici pentru consultarea mediului de afaceri.

România se situează printre țările UE cu cea mai mare viteză și acoperire a internetului, ceea ce reprezintă un avantaj competitiv pentru țări, precum și un stimul pentru IT și pentru întregul sector economic. Fie că vorbim despre jucători din industrie sau despre nevoile gospodăriei, acoperirea de internet este o necesitate. Menținerea unui avantaj competitiv este întotdeauna mai ușoară decât recuperarea unui gol.

ASPECTE CARE NECESITĂ ÎMBUNĂTĂȚIRI

PENETRAREA ȘI ACOPERIREA CONEXIUNILOR ÎN BANDĂ LARGĂ

ASIGURAREA CONDIȚIILOR PENTRU DEZVOLTAREA SERVICIILOR DE ACCES LA INTERNET ÎN BANDĂ LARGĂ

Evoluția piețelor de retail ale serviciilor de broadband și retransmisie TV este îngrijorătoare din perspectiva gradului de concurență și, implicit, a viitoarelor consecințe asupra utilizatorilor. Ambele piețe sunt dominate de un operator cu o cotă de piață în creștere de o perioadă îndelungată de timp și care va continua să evoluze în aceeași direcție, ajungându-se într-un orizont relativ scurt de timp la o monopolizare a piețelor. Cotele de piață la care ne referim erau, la jumătatea anului 2022, de 64,5% pe piața de broadband și de 76% pe piața serviciilor de retransmisie TV prin cablu. Ambele cote de piață sunt peste ceea ce legea consideră o prezumție de poziție dominantă (sau semnificativă) pe piață și necesită aplicarea unor măsuri care să faciliteze dezvoltarea celorlalți jucători.

Numai prin asigurarea condițiilor concurențiale se vor putea furniza servicii de bună calitate și la prețuri mici utilizatorilor și se va putea îndeplini obiectivul de conectivitate pentru 2030 de 1GB pentru toate gospodăriile, asumat la nivel european prin Programul de politică privind deceniul digital[1]. În absența unor astfel de obligații și având în vedere strategia actuală a operatorului economic dominant pe piață (prețuri mai mari în zonele mai puțin competitive decât în zonele competitive), clienții vor rămâne în curând fără opțiuni.

RECOMANDĂRILE FIC

Atingerea țintei de conectivitate mai sus menționate, dar și a celei constând în acoperirea tuturor zonelor populate cu rețele fără fir de mare viteză de ultimă generație cu o performanță cel puțin echivalentă cu 5G, presupun investiții majore din partea operatorilor. După cum se știe, cea mai mare parte din traficul transportat prin rețele este generat de un număr mic de platforme digitale de mari dimensiuni (cum ar fi: Google, Apple, Facebook, Amazon Netflix etc), iar industria telecom a propus UE impunerea unei modalități de partajare a costurilor.

Un alt subiect important pentru industria telecom constă în aplicarea corectă a dispozițiilor legale referitoare la construirea, modernizarea reabilitarea autostăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale și a variantelor ocolitoare (Legea nr. 159/2016). Mai precis, este important ca în aceste situații să se aloce bugete care să permită includerea în proiecte și realizarea lucrărilor pentru canalizația destinată rețelelor de comunicații electronice. Este, de asemenea, important ca tarifele pentru accesarea terenului de-a lungul drumurilor să fie stabilite împreună cu direcțiile ANCOM în acest sens.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Impunerea de obligații în sarcina operatorului dominant pe piețele de broadband și retransmisie TV, astfel încât să se asigure concurența pe aceste piețe (acces wholesale la rețeaua operatorului la prețuri orientate pe costuri).
  • Susținerea de către statul român a demersurilor UE în sensul suportării de către marile platforme digitale a unei părți din costurilor aferente rețelelor telecom.
  • Alocarea bugetului necesar pentru respectarea prevederilor legale privind construcția infrastructurii de telecomunicații de-a lungul autostrăzilor, drumurilor naționale, drumurilor expres și ocolurilor atunci când se desfășoară lucrări de construcție/modernizare/reabilitare, iar tarifele de acces ar trebui să fie aliniate la instrucțiunile ANCOM.

COMERȚUL ELECTRONIC ROMÂNESC PE PIAȚA UNICĂ DIGITALĂ - ROMÂNIA, HUB REGIONAL AL COMERȚULUI ELECTRONIC

Societatea digitală se confruntă cu schimbări majore. Pe măsură ce din ce în ce mai multe dintre activitățile noastre de zi cu zi devin electronice și digitale, volume foarte mari de date despre noi devin disponibile. Acest fenomen este agravat atât de factori tehnologici, cât și de factori comportamentali (de exemplu: utilizarea sporită a serviciilor online, cum ar fi comerțul electronic, guvernarea electronică, social media etc.). Acest lucru a fost accelerat și mai mult de pandemie.

Astăzi, multe firme își construiesc modelele de afaceri în jurul utilizării acestor date, în special pentru publicitate, oferte personalizate și interacțiuni cu clienții în timp real. Această utilizare poate genera, de asemenea, servicii care vor aduce beneficii atât persoanelor fizice, cât și societății în general.

În acest context, un cadru de confidențialitate centrat pe utilizator trebuie să se bazeze pe o înțelegere corectă a intereselor de confidențialitate ale utilizatorului. Este necesar să se ofere o experiență consecventă de confidențialitate a utilizatorilor, care să stabilească familiaritatea cu implicațiile aplicațiilor și serviciilor privind confidențialitatea, să împuternicească utilizatorul și să conducă la o mai bună gestionare a confidențialității, abordând în același timp cerințele de reglementare.

RECOMANDĂRILE FIC

Toate tipurile de servicii digitale sunt supuse respectării Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), care a devenit aplicabil începând cu data de 25 mai 2018. Au fost adoptate norme suplimentare în ceea ce privește guvernanța datelor (Regulamentul (UE) 2022/868 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind guvernanța europeană a datelor și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724/Legea privind guvernanța datelor), serviciile digitale (Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind piața unică a serviciilor digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE/Legea privind serviciile digitale), piețele digitale (Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind piețele contestabile și echitabile în sectorul digital și de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 și (UE) 2020/1828 /Legea piețelor digitale) și securitatea rețelelor și a informațiilor (Directiva (UE) 2022/2555 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 privind măsurile pentru un nivel comun ridicat de securitate cibernetică în Uniune, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 și a Directivei (UE) 2018/1972 și de abrogare a Directivei (UE) 2016/1148/2/CE).

RECOMANDĂRILE FIC

În paralel, discuțiile privind finalizarea propunerii de regulament privind confidențialitatea în mediul electronic au continuat și au fost propuse noi norme pentru reglementarea soluțiilor de inteligență artificială, a Spațiului European de Sănătate și a altor aspecte legate de digital.

În mod similar cu GDPR, Regulamentul privind confidențialitatea în mediul electronic urmărește să revizuiască și să actualizeze normele de protecție a datelor în domeniul comunicațiilor electronice, indiferent dacă este un serviciu gratuit sau plătit și incluzând toate formele tradiționale și moderne de comunicare. Deși discuțiile au avut loc înainte de mai 2018 (când GDPR a devenit aplicabil), nu s-a ajuns la o rezoluție finală pe această temă.

Aceste modificări legislative au un impact semnificativ asupra tuturor companiilor care desfășoară activități în România, în special în sectoarele ITC și servicii digitale. Companiile trebuie să își adapteze treptat produsele și serviciile, precum și procesele interne, pentru a asigura conformitatea cu cerințele de reglementare. Autoritățile au oferit doar un sprijin limitat pentru aceste eforturi, în timp ce cantitatea de informații și date disponibile cu privire la modul în care autoritățile aplică normele existente este limitată.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

Confruntându-se cu dezvoltarea rapidă a utilizărilor digitale și a amenințărilor în creștere (viruși, spam etc.), trebuie să fie puse în aplicare instrumente simple pentru a ajuta utilizatorii să facă față, să gestioneze și să controleze datele lor personale și modul în care sunt utilizate.

  • Guvernul ar trebui să inițieze consultări ample cu privire la impactul noilor reglementări în domeniu și la măsurile necesare pentru a asigura o adaptare rezonabilă și practică a produselor, serviciilor și proceselor companiilor în vederea obținerii conformității.
  • Guvernul României ar trebui să participe activ la discuțiile legate de finalizarea reglementărilor propuse privind confidențialitatea, inteligența artificială și datele, deoarece aceste acte normative vor reprezenta o schimbare semnificativă a atenției asupra normelor care reglementează serviciile digitale. Pentru a defini prioritățile participării sale, Guvernul ar trebui să organizeze consultări aprofundate cu industria și cu alți actori relevanți.
  • Este necesară o transparență sporită a practicilor autorităților, cum ar fi cele ale Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, pentru a asigura implementarea previzibilă a normelor existente.
  • Având în vedere că societățile prelucrează volume mari de date cu caracter personal pentru a desfășura activități comerciale, Autoritatea Națională pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal ar trebui să emită orientări privind măsurile tehnice și organizatorice minime care trebuie implementate de societăți.

SERVICII DE ÎNCREDERE

Regulamentul privind identificarea electronică și serviciile de încredere (Regulamentul eIDAS 910/2014/CE) urmărește să crească încrederea în tranzacțiile electronice, prin furnizarea unei baze comune pentru o interacțiune electronică sigură între cetățeni, întreprinderi și autorități publice, contribuind astfel la creșterea eficienței serviciilor online din sectorul public și privat, a activităților economice electronice și a comerțului electronic în Uniune.

Regulamentul stabilește condițiile pentru recunoașterea sistemelor de identificare electronică notificate ale statelor membre, precum și normele pentru serviciile de încredere, în special pentru tranzacțiile electronice și stabilește un cadru legal pentru semnăturile, sigiliile și ștampilele electronice.

RECOMANDĂRILE FIC

Acesta a devenit aplicabil pentru serviciile de încredere la data de 1 iulie 2016 și, în cele din urmă, a furnizat un cadru legal coerent pentru acceptarea transfrontalieră a identităților și semnăturilor electronice. Se aplică în mod direct în toate statele membre UE și nu trebuie transpus în legislația națională a statelor membre. În mod excepțional, unele aspecte trebuie definite la nivel național, cum ar fi regimul de răspundere pentru furnizorii de servicii de încredere și efectele juridice ale semnăturilor electronice simple și avansate, deoarece Regulamentul nu reglementează valabilitatea și valoarea probatorie a acestora în instanță. Prin Regulament, semnăturile electronice calificate sunt echivalente cu semnăturile de mână și au efecte juridice echivalente.

Principiul pieței interne prevede că un serviciu de încredere calificat, bazat pe un certificat calificat eliberat într-un stat membru, va fi recunoscut ca un serviciu de încredere calificat în toate celelalte state membre. Produsele și serviciile de încredere care respectă Regulamentul trebuie să fie autorizate să circule liber pe piața internă.

RECOMANDĂRILE FIC

La nivel național, există trei proiecte de lege privind semnătura electronică, înregistrate în Parlament. Proiectele de lege au fost înregistrate de diferiți membri ai Parlamentului și au fost discutate împreună de către Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor a Camerei Deputaților (camera decizională), care a condus consultările publice la nivel de experți. În consecință, atât autoritățile publice, cât și companiile au pornit într-o cursă pentru reglementarea aspectelor lăsate de legislatorul european la discreția fiecărui stat membru.

Principalele puncte de discuție și dispută au fost legate de recunoașterea expresă a efectelor juridice pentru toate cele trei tipuri de semnături electronice, diferențiate în funcție de nivelul de încredere și de securitate și de procedurile de identificare la distanță sau bazate pe tehnologie permise pentru obținerea de semnături electronice calificate.

RECOMANDĂRILE FIC

Pandemia de COVID-19 a afectat companiile, în general, acestea apelând la tehnologii digitale pentru a menține desfășurarea activităților. Semnarea documentelor este unul dintre cele mai recurente și importante procese în fiecare companie. Chiar și în condiții normale, întregul proces consumă mult timp, necesitând imprimare, schimb cu toți semnatarii și trimitere prin poștă. Acest lucru a devenit și mai dificil atunci când toți semnatarii au început să lucreze de la distanță și au trebuit să evite contactul fizic cât mai mult posibil. Din păcate, măsurile de digitalizare, precum recunoașterea efectelor juridice ale tuturor celor trei tipuri de semnături electronice, care ar fi facilitat procesele de zi cu zi, nu au fost încă adoptate în România.

 

RECOMANDĂRILE FIC

Cel mai recent dinte proiectele de lege privind utilizarea semnăturii electronice este chiar mai restrictiv în ceea ce privește efectele juridice ale semnăturii avansate, conferindu-se efecte juridice echivalente semnăturii olografe numai semnăturii electronice avansate emise de o autoritate publică. În aceste condiții, apreciem necesară susținerea față de inițiator, cu argumente, a unei abordări mai flexibile care să faciliteze utilizarea semnăturii avansate, fără a pierde din vedere considerentele de securitate tehnică si juridică – de exemplu prin echivalarea cu semnătura olografă a semnăturii avansate emise de un prestator de servicii de încredere calificat (i.e. având în vedere cerințele la care acesta este supus conform Regulamentului (UE) nr. 910/ 2014).

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Semnătura electronică avansată, care îndeplinește condițiile art. 26 din Regulamentul eIDAS, va avea produce efecte juridice nu numai dacă este emisă de o instituție sau autoritate publică din România, ci și dacă este emisă de entități din sectorul privat, atâta timp cât sunt îndeplinite o serie de cerințe menite să asigure un nivel adecvat de securitate în furnizarea de servicii de încredere necalificate. De asemenea, părțile unui act juridic vor putea stabili, în limitele și pe baza unui formalism convenit de acestea, puterea probatorie pe care o conferă documentului semnat cu semnătură electronică avansată, fie prin recunoaștere, fie prin act de confirmare.
  • Pentru a consolida încrederea în tranzacțiile electronice, care este esențială pentru dezvoltarea economică și socială, factorii de decizie competenți la nivel național, din cadrul Guvernului și al Parlamentului, trebuie să grăbească procesul de consultare și aprobare a proiectului de lege privind semnăturile electronice, în beneficiul consumatorilor, companiilor și al autorităților publice.
  • Beneficiile și avantajele oferite de serviciile digitale (economia digitală) trebuie facilitate, de asemenea, prin adoptarea de către autorități a unei abordări deschise către inovație. Inovația poate implica noi tehnologii și proceduri de autentificare și identificare, care utilizează proceduri de securitate responsabile și sisteme de încredere.
  • Trebuie creată conștientizare la toate nivelurile (în rândul consumatorilor, întreprinderilor și al autorităților) privind utilizarea, valabilitatea și beneficiile semnăturilor și documentelor electronice.
  • Nu în ultimul rând, reglementarea folosirii semnăturii electronice ar trebui să se realizeze în mod unitar și general, cu aplicabilitate pentru toate domeniile.

COMERȚUL ELECTRONIC ROMÂNESC PE PIAȚA UNICĂ DIGITALĂ

În 2015, Comisia Europeană (CE) a anunțat Piața unică digitală (DSM), o politică emblematică ce urmărește eliminarea barierelor și fragmentării actuale în cadrul pieței unice, construirea unui serviciu online mai bun pentru consumatori și întreprinderi, creșterea încrederii și stimularea comerțului electronic transfrontalier. Cinci ani mai târziu, intrăm într-o nouă fază, „Deceniul digital”, în care strategia CE urmărește să facă transformarea digitală să funcționeze pentru populație și întreprinderi, în același timp contribuind la atingerea obiectivului său ca Europa să ajungă neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

RECOMANDĂRILE FIC

Deși se află încă în urmă, România s-a dovedit competitivă și are un mare potențial în ceea ce privește dezvoltarea comerțului electronic la nivel național și regional. Acesta a înregistrat o creștere de două cifre în ultimii ani și se așteaptă să crească cu cel puțin 30% în 2020, până la o cifră de afaceri de 5,5 miliarde euro, conform E-commerce Europe. Această creștere este posibilă deoarece piața este încă subdezvoltată. Conform Raportului de țară pe 2020 privind Indicele economiei și societății digitale (DESI), doar 29% din utilizatorii de internet români au achiziționat ceva online în ultimul an, în comparație cu media europeană de 71%. Mai mult decât atât, doar 3% din utilizatorii de internet români au vândut ceva online în ultimul an, în timp ce media europeană este 23%. Pe de altă parte, doar 11% din IMM-urile românești vând online (în comparație cu media UE de 18%) și doar 5% vând transfrontalier.

RECOMANDĂRILE FIC

Statisticile legate de competențele digitale oferă, de asemenea, motive de îngrijorare. Cu toate că România are rezultate bune privind absolvenții TIC, ocupând locul 5 în rândul statelor membre ale Uniunii Europene, cu 5,6% din totalul absolvenților, nu se poate spune același lucru despre competențele digitale ale populației generale. România ocupă penultimul loc în rândul țărilor Uniunii Europene în privința capitalului uman și poziționarea sa a stagnat în comparație cu anul precedent. Doar 31% dintre români au cel puțin competențe digitale de bază (în comparație cu media UE de 58%), 10% au competențe digitale peste cele de bază (media UE este 33%), în timp ce 18% dintre români nu au utilizat niciodată internetul (dublu față de media UE de 9%).

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

Autoritățile ar trebui să ia măsuri pentru adoptarea rapidă a unui cadru de politică națională orientată către întreprinderi și clienți, privind promovarea comerțului electronic și sprijinirea sectorului pentru realizarea creșterii economice și a dezvoltării pe piața unică digitală europeană. Ar trebui luate următoarele măsuri:

  • Asigurarea unui mediu concurențial echitabil – România ar trebui să creeze condiții adecvate și un mediu concurențial echitabil pentru ca economia digitală să înflorească. Acest lucru va necesita alinierea completă a legislației naționale la reglementările Uniunii Europene.
  • Mai multe IMM-uri ar trebui sprijinite pentru a-și desfășura activitatea online. IMM-urile ar trebui încurajate și sprijinite să construiască o prezență online, ca un prim pas către dezvoltarea unui canal de vânzare online.
  • Competențele digitale ar trebui dezvoltate – românii au nevoie de competențe digitale pentru viitor și pentru locurile lor de muncă, pentru a putea interacționa într-un mediu din ce în ce mai digital. Trebuie dezvoltate competențe care depășesc simpla utilizare a serviciilor online și efectuarea de achiziții.
  • Ar trebui încurajată internaționalizarea. Întreprinderile ar trebui sprijinite pentru a le ajuta să vândă transfrontalier și să intre pe piețele externe.
  • Ar trebui încurajate plățile digitale. Autoritățile ar trebui să se concentreze pe promovarea adoptării la scară largă a plăților digitale și ar trebui să modifice legislația relevantă pentru a limita plățile în numerar și a crește numărul companiilor care acceptă plăți cu cardul. Acest lucru ar trebui să ajute și la limitarea evaziunii fiscale.
  • Ar trebui încurajată identificarea electronică (eID) cu semnătură electronică calificată și adoptarea la scară largă a semnăturilor electronice. Adoptarea legii privind cartea de identitate electronică este un pas important înainte și doar atunci când această carte este emisă împreună cu un certificat calificat pentru semnătură electronică calificată vom considera ireversibil procesul de transformare digitală al României. Până atunci, România are nevoie de o lege modernă privind utilizarea semnăturilor electronice, care să permită adoptarea acestora la scară largă. 

Sectorul comerțului electronic și-a dovedit valoarea pe perioada măsurilor de limitare a circulației persoanelor din cauza COVID-19, când a menținut funcționarea economiei, permițând oamenilor să cumpere produsele necesare pentru siguranța lor din propriile case, evitând astfel locurile aglomerate. De asemenea, acesta s-a mobilizat rapid în beneficiul societății, a folosit lanțurile sale logistice pentru a importa echipamentele de protecție necesare și a permis populației să cumpere măști de protecție la prețul de achiziție de către comerciant. Este un sector cu un mare potențial, care, dacă este încurajat în mod corespunzător de autoritățile statului, poate evolua într-unul dintre principalele motoare de creștere economică ale României.

IDENTITATE ELECTRONICĂ

După întârzieri repetate, în iulie, Parlamentul a adoptat o lege inițiată de Guvern în 2016 privind cărțile de identitate electronice. Noua legislație, care a devenit Legea nr. 162/2020, prevede emiterea cărților de identitate electronice care ar permite cetățenilor români să se identifice în raport cu bazele de date electronice ale autorităților publice române, precum și ale părților terțe private.

În plus, legea prevede că documentele de identitate electronice vor cuprinde un certificat avansat de semnătură electronică eliberat de Ministerul Afacerilor Interne și vor permite, de asemenea, stocarea unui certificat calificat de semnătură electronică emis de un furnizor de servicii de încredere.

RECOMANDĂRILE FIC

Punerea în aplicare a legii ar permite cetățenilor să beneficieze de o gamă largă de servicii electronice private, inclusiv servicii bancare, de asigurări, de telecomunicații etc. Cu toate acestea, normele de aplicare ale legii nu fac nicio referire la emiterea certificatelor calificate asociate.

De asemenea, cărțile de identitate electronice ar “deschide ușa” cetățenilor români să se autentifice și în alte state membre UE, dacă acestea sunt notificate Comisiei Europene și acceptate de aceasta, ca sistemul național românesc de identificare electronică. Mijloacele de identificare electronică recunoscute reciproc ar facilita furnizarea transfrontalieră de numeroase servicii și ar permite companiilor să își desfășoare activitatea transfrontalieră, fără a se confrunta cu multe obstacole pe care le întâmpină în prezent în interacțiunile cu autoritățile publice.

În plus, prin adoptarea Ordonanței de urgență nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, Guvernul a creat cadrul prin care autoritățile publice sunt obligate să accepte semnături electronice în relația cu contribuabilii.

RECOMANDĂRILE FIC

În plus, Autoritate pentru Digitalizarea României (ADR) a fost destul de activă. La data de 1 septembrie 2020, ADR a anunțat semnarea unui contract în valoare de aproape 100 de milioane de lei pentru o Platformă Software Centralizată pentru Identificare Digitală – “PSCID”. Scopul este de a asigura “gateway” adecvat pentru utilizarea semnăturilor electronice în raport cu autoritățile publice. Însă, proiectul a fost lansat fără o consultare adecvată cu părțile interesate.

În octombrie 2020, ADR a lansat, o consultare publică privind o propunere de politică publică importantă referitoare la e-Guvernare. Scopul proiectului este de a dezvolta capacitatea instituțională a autorităților publice de a crea și implementa instrumente de e-Guvernare pentru cetățeni și mediul de afaceri, precum și de a asigura viziunea și direcțiile de acțiune privind e-Guvernarea.

RECOMANDĂRILE FIC

La începutul lunii noiembrie, ADR a lansat o consultare publică referitoare la un proiect de Hotărâre de Guvern (HG) privind normele tehnice pentru procedura de identificare a unei persoane de la distanță, folosind mijloace video. Deși obiectivul constă în optimizarea eforturilor de digitalizare, proiectul prezintă probleme atât de fond, cât și de formă, în principal deoarece nu este în conformitate cu legislația actuală și nu respectă cerințele procesului legislativ.

Un aspect negativ este faptul că  cele două proiecte de legi inițiate în 2019 și care vizau crearea unui cadru național pentru punerea integrală în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă (e-IDAS) așteaptă încă decizia Camerei Deputaților. Drept rezultat, legislația națională privind utilizarea semnăturilor electronice rămâne neclară.

Cu toate acestea, chiar dacă s-a înregistrat un progres, mai trebuie luate măsuri înainte ca progresul să fie observat de cetățeni și de mediul de afaceri, precum și de autoritățile publice.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

În contextul implementării proiectului cărții electronice de identitate, Guvernul ar trebui să depună toate eforturile necesare pentru ca la momentul emiterii unei cărți electronice de identitate să fie înscris pe aceasta și certificatul calificat asociat.

Cerințele și standardele pentru certificatul avansat, care urmează să fie emise de Ministerul Afacerilor Interne ar trebui să fie în conformitate cu standardele europene, astfel încât acesta să poată fi recunoscut conform e-IDAS.

Sectoarele implicate ar trebui să sprijine campanii de conștientizare și educare, pentru a evidenția beneficiile importante ale cărților de identitate electronice și a încuraja accelerarea adoptării acestora.

Membrii Parlamentului ar trebui să reia dezbaterile cu privire la proiectele de lege privind semnăturile electronice și Parlamentul ar trebui să voteze noua legislație cât mai curând posibil.

Transparența asupra proiectelor guvernamentale ar trebui să crească, în timp ce ar trebui să existe o mai mare deschidere către mediul de afaceri, ONG-uri, mediul academic și alte părți interesate, atât din partea executivului, cât și a legislativului. Acest lucru este deosebit de important deoarece numeroase proiecte de lege nu au calitatea necesară pentru a fi supuse procedurilor legislative și, având în vedere că unele autorități publice nu au suficienți profesioniști în rândul angajaților, un proces de consultare eficient ar putea ajuta la îmbunătățirea calității procesului legislativ.

INIȚIATIVELE SMART CITY

În ultimul deceniu, dezvoltarea tehnologiilor informației, a senzorilor, a volumelor mari de date și a produselor/serviciilor bazate pe informații a schimbat modul în care oamenii trăiesc în orașe. Accesul la informații, servicii și comunicare este furnizat în prezent oriunde și oricând de smartphone-uri, iar oamenii s-au adaptat la acest nou mod de viață. Acest lucru a creat un mediu urban cu o cerere tot mai mare de eficiență și resurse. Drept rezultat, administrațiile publice trebuie să ia în considerare elaborarea unor modele de gestionare a orașelor. În plus, România trebuie să elimine decalajul digital și să asigure o conectivitate gigabit și 5G puternică. 5G nu înseamnă doar îmbunătățirea calității și satisfacerea unei cereri mai mari; este, de asemenea, un atu cheie pentru ca România să fie competitivă, în special în ceea ce privește producția, orașele, transportul, autovehiculele, utilitățile, precum și serviciile medicale asociate.

RECOMANDĂRILE FIC

Dezvoltarea orașelor inteligente și digitalizarea întreprinderilor vor sprijini tranziția verde. De exemplu, contoarele energetice inteligente permit întreprinderilor, autorităților municipale și gospodăriilor să monitorizeze, să gestioneze și să își reducă propriul consum de energie. Orașele inteligente îmbunătățesc eficiența serviciilor cu consum mare de energie, cum ar fi transportul public, rețelele de drumuri publice și iluminatul stradal. Conceperea și dezvoltarea Orașelor inteligente depinde în mare măsură de tehnologiile Internetului lucrurilor și, uneori, cele două devin sinonime. 

Orașele inteligente oferă o gamă largă de oportunități și beneficii. Câteva dintre punctele forte sunt rețelele inteligente, precum și mobilitatea mai mare, o mai bună protecție a mediului și o siguranță mai mare. Rețelele inteligente funcționează cu senzori conectați în diferite sisteme municipale pentru a ajuta orașele să devină mai eficiente printr-o mai bună gestionare a cererii și aprovizionării cu energie. Cu infrastructuri de mobilitate conectate, orașele inteligente pot gestiona fluxurile de trafic și serviciile de transport public pentru a reduce aglomerația și a sprijini mobilitatea cetățenilor.

RECOMANDĂRILE FIC

Prin gestionarea aglomerației, orașele inteligente pot contribui, de asemenea, la îmbunătățirea calității aerului, în timp ce serviciile municipale inteligente pot gestiona poluarea mai largă prin eliminarea inteligentă a deșeurilor. În sfârșit, prin utilizarea unui sistem integrat, orașele inteligente pot îmbunătăți siguranța în trafic și pot facilita gestionarea mai largă a securității, de exemplu, prin alocarea optimă a resurselor de securitate și gestionarea traficului pentru intervenții de urgență.

Principala provocare cu care se confruntă sectorul public în a valorifica oportunitățile oferite de un „oraș inteligent” este cuantificarea impactului tehnologiilor perturbatoare. Acest lucru poate conduce la decizii de investiții dificile. Structura și cultura consiliilor municipale pot împiedica gândirea strategică privind tehnologia informației și a comunicațiilor, iar schimbările organizaționale necesare pot fi greu de implementat.

RECOMANDĂRILE FIC

În România, până în iunie 2020, au fost puse în aplicare 594 de proiecte de orașe inteligente în 87 de orașe; aproape dublu comparativ cu începutul anului 2019. Proiectele sunt grupate în cadrul celor șase Verticale ale Orașelor Inteligente – Economie inteligentă, Mobilitate inteligentă, Mediu inteligent, Oameni inteligenți, Viață inteligentă și Guvernare inteligentă.

Principalele orașe, după numărul de proiecte planificate, în curs de desfășurare sau finalizate, sunt: Alba Iulia (106), Cluj-Napoca (54), Timișoara (26), Arad (19), Iași (19), Brașov (18), București – Sector 4 (18), Oradea (17), Sibiu (16), Piatra Neamț (15), conform Asociației Române pentru Smart City.

Printre soluțiile introduse în Alba Iulia, cel mai activ oraș în ceea ce privește inițiativele, se remarcă următoarele: Wi-Fi gratuit în zonele publice și în transportul public, gestionarea traficului, un tablou de bord de monitorizare a mediului cu măsurători comparative în zonele urbane și suburbane, notificări în timp real privind programul transportului public, iluminat inteligent, precum și o platformă de proximitate a orașului care promovează turismul, gestionarea apei în zonele îndepărtate, precum și sondaje online.

RECOMANDĂRILE FIC

RECOMANDĂRILE FIC

  • Autoritățile locale vor trebui să stabilească cadrul de reglementare necesar și legislația conexă privind achizițiile, precum și alegerea modelului de finanțare adecvat.
  • La nivel național, ar trebui elaborat un ghid al orașului inteligent care să poată fi ajustat și reprodus în rândul autorităților locale. 
  • Ghidul orașului inteligent ar trebui să includă un sistem de date deschis, care să permită colectarea și prelucrarea datelor de la diferiți furnizori, pentru a fi transmise părților interesate (cetățeni, instituții publice și private). În plus, referințele proiectelor de date deschise existente de la municipalitățile române pot fi regrupate și prezentate într-un „Portal de date deschise” privind cele mai bune practici. Ca alternativă, acestea pot fi înscrise pe https://data.gov.ro
  • Exemple din astfel de seturi de date pot fi obținute de la Iași, Cluj, Alba Iulia și Brașov. În urma programelor finanțate de către Uniunea Europeană, inițiativa C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) ce permite comunicarea V2X (vehicle to anything), între mașinile participante la trafic, mașini și infrastructură rutieră sau mașini către persoane, a ajuns la un nivel de implementare de tip pilot în mai multe locații din Uniunea Europeană, precum Germania și Irlanda. Beneficiile acestui sistem de comunicare dezvoltat la nivel european presupune pregătirea unui cadru legislativ potrivit, împreună cu digitalizarea infrastructurii rutiere smart din cadrul centrelor urbane și infrastructurilor mari (autostradă, nod rutier, etc.). Beneficiile sistemului fac parte din misiunea europeană de a reduce numărul deceselor rezultate în urma accidentelor rutiere să ajungă la 0 până în anul 2050 prin: sisteme automate de avertizare (coliziune în intersecție, situație periculoasă, etc.), sisteme de senzori (atenționare depășire, crouse control adaptive, prioritizare mașini urgențe, etc.) și condus cooperativ (platooning, schimbare bandă în sicron, depășire în sincron).
  • Un aspect care poate întârzia implementarea inițiativelor Smart City îl poate reprezenta lipsa de claritate a implementării Legii nr. nr. 163/2021 privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional şi condiţiile implementării reţelelor 5G („Legea 5G”). La acest moment, în forma sa actuală, Legea 5G are potențial de a genera costuri subtanțiale pentru industria telecom, fapt demonstrat și de rezultatele mult sub așteptări a licitației pentru spectrul 5G, ca urmare a absenței unor actori importanți. Acest lucru poate duce la blocaje și întârzieri în implementarea tehnologiei 5G. În acest context, apreciem necesară clarificarea unor aspecte reglementate de Legea 5G, fie prin modificarea acesteia, fie prin adoptarea unui ghid emis în aplicarea legii, cu privire la aplicabilitatea legii în cazul echipamentelor 5G instalate în zonele considerate non-critice. Această clarificare ar fi în linie și cu Comunicarea Comisiei Europene prin care s-a aprobat setul comun de instrumente cuprinzând măsuri de atenuare convenite de statele membre pentru a răspunde riscurilor de securitate legate de introducerea tehnologiei 5G (“Setul Comun de Instrumente 5G”), potrivit căreia producătorii de echipamente 5G considerați a avea risc crescut pot fi excluși pentru a diminua riscurile doar în cazul activelor importante (cum ar fi nucleul rețelei, activele care asigură gestionarea și orchestrarea rețelei și funcțiile de acces la rețea). În zonele desemnate ca fiind non-critice nu ar trebui în mod normal să fie amplasate active importante, astfel încât în legătură cu aceasta, riscul să apară incidente care să afecteze securitatea națională ar trebui să fie extrem de scăzut sau chiar inexistent.
  • Acest concept de a diferenția între zone critice și zone non-critice (diferențiere pe care Legea 5G nu o interzice în mod expres) este folosit și de alte state membre, dintre care menționăm Franța și Spania, care reglementează diferit autorizarea echipamentelor amplasate în zonele critice față de echipamentele amplasate în zone non-critice, iar stabilirea zonelor critice se face în baza unor criterii clare.
  • Aducerea de clarificări în sensul celor arătate mai sus va avea drept efect impulsionarea dezvoltării de rețele 5G cu consecințe pozitive inclusiv pentru inițiativele Smart City și eliminarea decalajului digital.

CERCETARE ȘI DEZVOLTARE

Activitatea de cercetare și dezvoltare este considerată o prioritate națională întrucât are un rol semnificativ în strategia de dezvoltare economică durabilă.

Astfel, facilitățile fiscale disponibile în România în prezent constau în acordarea unei deduceri suplimentare de 50% cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, scutire de impozit pe venit pentru angajații care desfășoară astfel de activități, dar și posibilitatea scutirii de impozit pe profit în primii 10 ani de activitate pentru companiile care desfășoară exclusiv activități de cercetare-dezvoltare.

În ceea ce privește legislația care reglementează stimulentele fiscale pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, aceasta a fost introdusă în România acum mai bine de 10 ani, suferind mai multe modificări de-a lungul acestei perioade.

Ultimele modificări legislative adoptate, aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2023, constau în reglementarea unei structuri cadru a Registrului Național al Experților, clarificarea și îmbunătățirea modalității de desfășurare a procesului de certificare prin existența unor modele cadru pentru fiecare document necesar în vederea expertizei, dar și introducerea obligativității ca marii contribuabili să certifice proiectele de cercetare-dezvoltare pentru care aplică deducerea suplimentară la calculul impozitului pe profit.

FIC apreciază demersurile legiuitorului de a clarifica/îmbunătăți legislația aferentă facilităților fiscale pentru cercetare și dezvoltare având în vedere că existența unui cadru transparent, obiectiv și predictibil pentru aplicarea acestor facilități are rolul de a stimula companiile să realizeze investiții în acest tip de activități.

Pentru a continua demersurile pozitive în direcția multiplicării investițiilor în activități de cercetare-dezvoltare, dar mai ales pentru atragerea de capital străin și investitori noi pe piața locală, următoarele aspecte ar putea fi considerate:

  • Clarificarea legislației în ceea ce privește facilitatea scutirii impozitului pe profit timp de 10 ani pentru companiile care desfășoară exclusiv activități de cercetare-dezvoltare. Astfel, redactarea unor norme de aplicare care să permită aplicarea efectivă a acestei facilități, ar reprezenta un avantaj competițional semnificativ în comparație cu alte state europene, mai ales având în vedere investițiile anunțate în ultima perioadă în ceea ce privește un viitor sustenabil prin intermediul tehnologiilor noi și energiei regenerabile, precum și în alte arii care, în mod normal, au potențial în a da naștere unor activități de cercetare-dezvoltare. În prezent, scutirea este neaplicabilă din cauza cadrului legislativ aproape inexistent.
  • Creșterea cotei de deducere suplimentară (50% în prezent) la calculul impozitului pe profit, urmând exemplul statelor vecine care practică cote de deducere semnificativ mai mari. Majoritatea jurisdicțiilor din regiunea Europei Centrale și de Est (Cehia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, etc.) acordă deduceri de peste 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, iar cele mai ofertante prevederi în acest sens sunt prezente în țări precum Lituania, Slovacia, Ungaria, Polonia și Croația, unde deducerile suplimentare ating valori semnificative de până la 200%, chiar și valori record de până la 300% din totalul cheltuielilor eligibile pentru activitățile de cercetare-dezvoltare.
  • Claritatea sau ușurința de aplicare a prevederilor legislative, atât în ceea ce privește aplicarea stimulentelor fiscale, cât și în ceea ce privește procedura de certificare din partea unui expert înscris în Registrul Național al Experților, precum și cât de largă este sfera activităților eligibile ce sunt luate în considerare pentru aplicarea stimulentelor pentru cercetare-dezvoltare. Este important ca, având în vedere scopul final de a crește investițiile în acest domeniu, legislația în vigoare să nu restricționeze domeniile de aplicabilitate ale stimulentelor.
  • Măsurile legislative intrate în vigoare la 1 ianuarie 2023 ar trebui îmbunătățite în sensul de a reduce povara administrativă suplimentară și birocratică la nivelul contribuabililor, pentru a nu exista riscul de a-i descuraja în aplicarea facilităților fiscale pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, contribuabilii putând considera nerentabil și ineficient întregul proces.